Basilika håller ställningarna
Men koriander på väg att ta över som svenskarnas favoritört.
— Basilikan är en basvara idag. Speciellt den vi kallar vanlig basilika, Basilica genovese, som säljs mest i butik. Den ingår i husmanskosten. Det hör säkert ihop med vår stora kärlek för den italienska maten och att vi har lärt oss att använda den till mer än klassiker som pesto och capers, säger Anders Huldt, som rä vice vd på Svegro.
Läs också: Örtföretag slår sina påsar ihop
Samtidigt ökar efterfrågan på färsk koriander, mycket tack vare att allt fler svenskar upptäckt det thailändska, sydamerikanska och mexikanska köken.
— För oss har koriandern växt med nästan 25 procent bara under det senaste året och vi ser ingen bromsning, fortsätter Huldt. Utöver att koriandern blivit en del av vardagsmaten, har den dessutom blivit en del av vår traditionella matlagning under storhelger då vi normalt bara använt dill och gräslök. Idag gör man till exempel lika gärna chili- och koriandergravad lax på påskbordet. Vi ser också en kraftig ökning på mynta, dragon och bladpersilja.
En ört som tycks fallit helt ur modet är de på förr allestädes närvarande timjankvistarna. Att garnera tallrikarna med timjan verkar vara på utdöende, konstaterar Sveriges Ört- och Sallatsodlare.
"The big five", regerar fortfarande på den svenska örtmarknaden och står för över 70 procent.
— Det är framförallt basilika, dill, persilja, koriander och gräslök som dominerar och av dessa är det enbart gräslöken som inte ökar för tillfället. Vi ser det som ett tecken på att allt fler konsumenter i Sverige vill ha svenskodlade örter vilket givetvis är oerhört positivt, säger Anders Huldt.