23948sdkhjf

Matleverantören flyr Kina

Delivery Hero har blivit utkonkurrerad av lokala uppstickare.
Delivery Hero väljer att packa ihop och lämna den kinesiska marknaden. Det skriver den amerikanska nyhetssajten Techcrunch.

Det tyska företaget, som erbjuder en plattform för hemkörning av mat, försökte etablera sig i Kina 2012.

Enligt bolagets svenska vd och medgrundare Niklas Östberg beror på att ett antal kinesiska utmanare har ploppat upp den senaste tiden, vilket har gjort att konkurrensen blivit alltför hård. Därför kommer bolaget pensionera varumärket Waimai Chaoren (ungefär "Takeout Superman”) från den kinesiska marknaden.

— Det finns strider värda att ta, och för oss är detta inte en av dem. Vi kommer att avveckla vår verksamhet de kommande månaderna, säger Niklas Östberg till Techcrunch och fortsätter:

— Konkurrensen i Kina är allt annat är sansad, marknaden har svämmat över av nya bolag som erbjuder gratis mat till kunderna och som inte tar några avgifter från restaurangerna. Någon kommer säkert tjäna mycket pengar i Kina, men det kommer krävas stora investeringar.

Läs också: Delivery Hero köper konkurrent
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.414