23948sdkhjf

Peppes vill göra barnmatsrevolution

"Vi vill flytta in barnmaten i kyldisken"
"Inte ska väl barnets mat vara äldre än barnet". Det är konceptet bakom Peppes Barnmat.

— Våra ekologiska färska kylvaror är en revolution inom barnmatsbranschen. Inte minst för att de är allergianpassade. Vi satsar på att alla barn ska kunna äta vår barnmat och har därför varken ägg, gluten eller laktos i våra produkter, säger Giuseppe Perricci, vd på Peppes Barnmat, till Food Supply.

Giuseppe Perricci startade företaget tillsammans med sin fru Maria Frääs 2012. Peppes Barnmat har sin bas i Dalarna och tillverkningen sker i Borgholm på Öland.

Produkterna finns bland annat att beställa via nätbutiken Mathem och på ekobutikerna Eat i Stockholm. Förhandlingar om att komma in på flera större butikskedjor är också nära att ge resultat, säger Giuseppe Perricci utan att kunna avslöja några detaljer.

— Vi använder ingredienser som röda och gröna linser, quinoa, hirs — råvaror som är dyra att köpa in. Det gör att priset ligger lite högre än hos konkurrenterna, men i gengäld erbjuder vi näringsriktig mat.

Förhoppningen är att allt fler butiker ska satsa på färska produkter riktade också till barn, inte bara vuxna.

— I framtiden flyttar kylen in på barnmatsavdelningen, säger Giuseppe Perricci, och nämner vällingtillverkaren Ottos som en annan aktör som satsar på färska varor.

Giuseppe Perricci poängterar samarbetet med dietisten Linnéa Nallgård som mycket viktig för produktutvecklingen.

— Vi tycker att barn från sex månader och uppåt ska få chans att äta nyttig mat som vuxna gör, med konsistensen som enda skillnad.

Du pratar om en förändring i barnmatshyllan. Vad innebär det?

— Barnmat ska inte vara färglös, sakna konstisens och ha en fadd smak. Den bör inte heller ha en hållbarhet på ett år.

Omsättningen för 2015 uppgick till strax under en halv miljoner kronor. Målsättningen är att om några år ligga på mellan 3-4 miljoner kronor.

Enligt Giuseppe Perricci är företaget inne i en tillväxtfas, men företaget söker aktivt efter samarbetspartners för att kunna växa ytterligare i en mycket konkurrensutsatt bransch.

— Vi är öppna för att ta in både företag och privatpersoner som tror på produkten och som vill hjälpa oss att expandera.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094