Bättre än väntat för Coop
Lönsamheten kom tidigare är ledningen vågat hoppas på.
Dagligvarujätten redovisar ett rörelseresultat på 140 miljoner kronor, vilket kan jämföras med fjolårets -306 miljoner kronor. Förbättringen ligger på 446 miljoner kronor. Värdeökningen för de fristående konsumentföreningarna uppgår till 400 miljoner kronor, uppger Coop i ett pressmeddelande.
— Det är en historisk prestation att vi redan efter ett år lyckats vända Coop till vinst. Det visar att det strategiska helhetsgrepp vi tagit om hela vår verksamhet ger kraftfulla resultat och vi ligger till och med före planen i många delar, säger Sonat Burman-Olsson, vd och koncernchef Coop Sverige.
Läs också: Coop byter skepnad — för miljardbelopp
Coop Sveriges butiksförsäljning minskade med 3,4 procent till 17 265 miljoner kronor. Grossistsidan och övrig försäljning uppgick till 14 980 miljoner kronor, en ökning med 1,9 procent.
Under fjolåret avyttrades 79 butiker till fristående konsumentföreningar. 8 butiker stängdes och 2 butiker nyöppnades.
"Under 2015 höll vi högt tempo, vilket avspeglar sig i resultatet. Samtidigt minskade vår butiksförsäljning vilket är ett väntat resultat av våra genomförda initiativ och i linje med Vår Plan. Vi har sålt ett antal butiker till fristående konsumentföreningar, vi har också stängt butiker, vi har gjort investeringar i lägre priser och vi har haft en omställningsfas för ett antal butiker till nya format samt genomfört en omfattande sortimentsminskning i Nonfood och även lagt ner byggverksamheten", skriver Sonat Burman-Olsson i bokslutskommunikén.