Arla går in i hållbarhetsprojekt
Mejerijätten senast i raden som inleder samarbete med Gunhild A. Stordalens ideella initiativ EAT.
Nu går mejerijätten Arla med i samarbetet.
— Arla är en av världens ledande tillverkare av mejeriprodukter. Med sin erfarenhet och kunskap kan de bidra till att säkerställa livsmedelsförsörjningen för så många som möjligt och samtidigt minimera förbrukningen av världens resurser. Vi måste föda jordens växande befolkning samtidigt som vi främjar hälsa genom hållbart framställda livsmedelsprodukter. Det här är bara möjligt om de främsta livsmedelsproducenterna deltar och därför är jag mycket glad över att Arla nu är en del av EAT, säger Gunhild A. Stordalen, grundare och chef för EAT, i ett pressmeddelande.
Bakgrunden till Arla deltar i EAT är mejeriföretagets satsning på att minska sin klimatpåverkan. Målet är att klimatpåverkan ska minska med 30 procent per kilo mjölk till 2020, jämfört med siffrorna från 1990. Dessutom gör den i fjol introducerade nya mjölkförpackningen av förnybara råvaror att utsläppen av koldioxid minskar med 336 ton per år.
— Som en av världens ledande livsmedelsproducenter vill vi ta ansvar och bidra till hållbara lösningar på globala hälsorelaterade problem. Samarbetet med EAT är därför en naturlig förlängning av vårt långsiktiga arbete med hälsa och hållbarhet. Vi kommer att bidra med vår praktiska erfarenhet till EAT, och EAT kommer att ge oss värdefulla insikter och kunskap utifrån sitt globala perspektiv, säger Hanne Søndergaard, marknadsföringschef på Arla Foods och ansvarig för samarbetet med EAT.