Vego allt viktigare för Ica
Butiksjätten har ökat sortimentet med nästan 200 procent på ett år.
Under det senaste året har butikskedjan svarat med att öka det färska vegosortimentet med 193 procent. Populära produkter är exempelvis falafel och sojaburgare.
— Det är främst hälso- och miljöskäl som får konsumenterna att välja vegetariskt. Det som är bra för miljön är också bra för hälsan vilket är väldigt positivt. Vi ser att de som köper vegoprodukter även köper produkter med köttinnehåll, vilket tyder på att det är inte bara är vegetarianer som väljer vegoprodukter. I dag finns flexitarianer, pescovegetarianer, lakto-ovo-vegetarianer, veganer för att nämna några varianter på hur man väljer att anpassa sin kost, säger Christina Karlsson, hälsochef på Ica, i ett pressmeddelande.
Ica märker också av ett ökat intresse för vegetariskt och vegansk på sin receptsajt, där vegosökningarna nästan fördubblats på ett år.