23948sdkhjf

"Uber för mat" lanseras

Nytt digitalt verktyg låter hemmakockar sälja mat direkt till kunder i närområdet.
En köpare, "foodie", matchas med en säljare, "fooder". Det är idén bakom appen Fooever, som ska lanseras skarpt i april.

— Första land ut är Sverige, men på sikt har vi som målsättning att erövra hela världen, likt Uber och Airbnb. Mat är en så mycket större branch än vad taxi och hotellövernattningar är, så detta är jättespännande och har enorm potential, säger Karin Angerind, vd på Fooever.

Konceptet bygger på att en hemmaodlare och hemmakockar kan sälja frukt-, grönsaker och mat direkt till kunder i närområdet, som exempelvis restauranger, foodtrucks eller privatpersoner.

Enligt personerna bakom företaget, grundaren Fredrik Losman och vd Karin Angerind, innebär detta mindre matsvinn och ett enklare sätt att få tag på närproducerad mat. Betalningen sker via appen.

"Det är även ett sätt för nyanlända immigranter att komma i arbete, eftersom trenden i samhället går mot att mat ska ta lite tid att laga och ändå vara närodlad, med högt näringsvärde, ekologisk och oftare än någonsin vegetarisk och giftfri. Då kan de som vill och kan laga maten åt de som inte har tid, lust och ork", skriver Fooever i pressmeddelandet.

Från och med denna vecka samlar Fooever in kapital via gräsrotsfinansiering. Allmänheten bjuds in att köpa aktier via sajten Fundedbyme eller stötta via sajten Kickstarter. Pengarna ska gå till marknadsföring när appen lanseras.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078