23948sdkhjf

Drakblod tar plats i hyllan

Den svenska shotlikören knuffar undan välkända varumärken på Systembolaget.
Dragon Blood är en svensk produkt som började säljas lokalt och småskaligt via Systembolaget i slutet av 2014. Därefter har likören, som serveras som en kall shot eller används som en drinkbas, gått från att finnas tillgänglig i tre butiker till att i dagsläget finnas i ca 80 butiker och till sommaren i minst 120 butiker.

Sedan den första mars 2016 befinner sig Dragon Blood i spritens finrum, i hyllan hos Systembolaget. Därmed har drakblodsdrycken blivit en allvarlig konkurrent till flera kända varumärken.

— Vi har än så länge knipit hyllplatser från i synnerhet Molinari Sambuca, Galliano och Drambuie. Det innebär dock inte att de försvinner helt men att de får dela med sig till oss. Vår målsättning och förhoppning är att få full butikstäckning, det vill säga att finnas i ca 430 butiker inom en relativt snar framtid, säger Carl Bieneck, vd hos producenten W&B of Sweden AB, till Food Supply.

Vad är målgruppen?

— Vi vänder oss mot en väldigt bred målgrupp och har fått acceptans för detta, men eftersom Dragon Blood primärt är en shot, även om man kan göra fantastiska drinkar på den, är målgruppen liknande den som dricker exempelvis Jägermeister och Fireball. Vi märker på vår välbesökta Facebooksida att det är en stor spridning på vilka som dricker Dragon Blood. Det är ungefär jämt fördelat mellan kvinnor och män 25 år och uppåt, säger Carl Bieneck.

Inom kort kommer W&B of Sweden börja sälja in Dragon Blood mot horeca (hotell, restaurang och catering), vilket gör att målgruppen kan breddas ytterligare och nå en målgrupp som är aktiv på krogen.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078