Caliente till Kina
Dryckesföretaget från Malmö har också tecknat ett tungt grossistavtal på hemmaplan.
Läs också: Världsomspännande planer för heta Caliente
Nu har Malmöföretaget tagit ett stort, och lite oväntat snabbt, kliv i den riktningen. I maj lanseras deras ekologiska chilidrycker på den kinesiska marknaden.
— Kina inte var en av de tilltänkta marknaderna i ett så här tidigt skede. Men med tanke på att flera företag från landet har hört av sig till oss, och i och med att vi fick stort förtroende för de här två, känns det superkul, säger Thomas Adner, vd och grundare, till Food Supply.
För att maximera chanserna till en framgångsrik satsning har Caliente tecknat avtal med två kinesiska distributörer.
En partner är Neogoma, som just nu håller på att lansera en plattform från konsumenter kan köpa produkter från små- och medellstora europeiska leverantörer under varumärket Cool Hobo. Det andra samarbetet, med Nordic Exquisite Foods, är av mer klassisk art och går ut på att tillsammans med andra livsmedelsproducenter rikta sig mot kinesiska konsumenter intresserade av nordiska premiumprodukter.
— Vi har inte så höga volymförväntningar till att börja med, utan ser det som ett sätt att positionerna och testa produkten i det kinesiska premiumsegmentet, säger Thomas Adner.
Bra dansk respons
Caliente lanserades nyligen i Danmark och i början av mars ställde företaget ut på Nordens största mässa för livsmedelsindustrin, Foodexpo.
— Där fick vi oerhört god respons, säger Erika Ollén, pr- och marknadsföringsansvarig på Caliente och fortsätter:
— Vi har funnits på några ställen i Köpenhamn sedan i slutet av förra året med god spinn på försäljningen. Det märks att danskarna är mer inne på ekologiskt än svenskarna.
Grossistjätte och hotellkedja
Under onsdagen stod det också klart att Caliente kommit överens om ett leverantörsavtal med Menigo, vilket ökar tillgängligheten och räckvidden på hemmaplan. Sedan tidigare finns avtal med Martin & Servera, HKC, Svensk Cater and Dagsmeja.
Under förra veckan listades Caliente hos Nordic Choice, vilket ger chilidryckstillverkaren en brygga in i hotell- och konferenssegmentet.