Matkultur blir frimärke
Sushi, tacos och kebab på breven när Postnord satsar på gränsöverskridande matkultur.
Syftet är att skildra den gränsöverskridande matkulturen, uppger Postnord.
— Man kan betrakta maten som visas på frimärkena på två sätt. Dels vad vi väljer att äta, dels hur vi hämtar upp matkulturer utifrån. Matkulturen är i ständig utveckling och trenderna tas ofta från New York, London och Paris. Ett exempel är sushin som vi inte hämtade direkt från Japan. Denna idag så populära maträtt togs hem till oss på 1980-talet via New York, säger måltidsforskaren Richard Tellström, i ett pressmeddelande.
Samtidigt ges även ett så kallat rullfrimärke ut som visar de klassiska svenska ingredienserna sill, potatis, knäckebröd, ost, gräslök och ägg. Motivet är Sveriges bidrag till ett nordiskt frimärkssamarbete på temat nordisk matkultur.
Frimärkena är illustrerade av Veronica Ballart Lilja.