Svensk livsmedelsexport tappar
De viktigaste exportländerna köper allt mindre svenskt, enligt färsk statistik från Livsmedelsföretagen.
Exporten till EU, som motsvarar ungefär 62 procent av den totala svenska livsmedelsexporten, minskade från en ökningstakt på 6,6 procent
under 2014 till cirka 3 procent under fjolåret. Enligt Livsmedelsföretagen ackompanjeras den tappade exportfarten av de svenska livsmedelsföretagens upplevelse av hårdnad konkurrens från import under 2015.
— Samtidigt som svensk livsmedelsexport tappar fart ökar importen av livsmedel till Sverige. För en exportberoende industri som vår är detta mycket oroande - det blir dubbelfel, säger Carl Eckerdal, chefsekonom på Livsmedelsföretagen.
Läs också: Livsmedelsindustrin tappar i konkurrenskraft
Livsmedelsföretagen, som representerar arbetsgivarna i den pågående avtalsrörelsen, drar slutsatsen att Sveriges arbetskraftskostnader behöver närma sig nivåerna i övriga Europa för att svenska företag inte ska tappa i konkurrenskraft.
— Löneökningarna i avtalsrörelsen behöver därför vara mycket försiktiga, säger Carl Eckerdal.
Carl Eckerdal efterlyser "nödvändiga satsningar för att stärka konkurrenskraften".
— Branschen ligger efter. I Livsmedelsföretagens konjunkturbarometer uppger 9 av 10 företag att de ser ett behov av en ökad grad av forskning och automatisering inom branschen. Det måste vara fokus på att rädda jobb i Sverige. Höga löneökningar riskerar det motsatta, säger Carl Eckerdal.