Rekordstort förtroende för svenskt kött
Bilden av bra djuruppfödning med låg antibiotikaanvändning får svenskarna att betala mer för svenskt kött.
Enligt en undersökning från Yougov, som beställts av branschorganisationen Svenskt Kött, är förtroendet för svenskt kött och svensk djuruppfödning rekordstort.
73 procent av de tillfrågade svarar att de alltid tittar efter ursprungsland när de handlar kött och 68 procent är beredda att betala mer för svenskt kött. Fler än varannan, 56 procent, uppger att de endast köper kött från Sverige.
— Att köttet är svenskt var den enskilt viktigaste beslutsfaktorn vid senaste köpet. Det är glädjande att konsumenterna uppskattar svenskt djurskydd och svenska mervärden, säger Elisabet Qvarford, tf vd för Svenskt kött, i en kommentar.
Undersökningen görs för sjätte året i rad och visar också att kännedomen ökar om att svenska djuruppfödare använder mindre antibiotika än uppfödare i andra EU-länder. Sverige har den lägsta förbrukningen av antibiotika i EU och tre av fyra konsumenter är beredda att betala mer för kött och charkuterier från djur som fötts upp med en låg användning av antibiotika. Fler har också förståelse för att svenskt kött i regel kostar mer än importerat.
Mätningen visar att 86 procent känner till den snart femåriga ursprungsmärkningen Svenskt Kött och att förtroendet för märkningen är högt.
Det är sjätte året i rad som Yougov genomfört undersökningen om den svenska attityden till kött och charkuterier i allmänhet och det svenska köttet i synnerhet. Mätningen gjordes 12-14 februari och 1006 intervjuer gjordes med kvinnor och män i åldern 20-69.