Krav slår produktrekord
Antalet Krav-märka varor ökade med 24 procent under 2015.
— Under 2015 tog produktutvecklingen fart. Det har kommit produkter på alla områden, och en kategori som vi har längtat efter kom verkligen loss: I brödhyllan ökade försäljningen av Krav-märkt matbröd med 72 procent, säger Johan Cejie, försäljningschef på Krav, i en kommentar.
Numera är drygt varannan färsk krydda som säljs i livsmedelsbutikerna Krav-märkt. Försäljningen av Krav-godkänd djupfryst fisk ökade med 58 procent och Systembolaget fick se Krav-ölen lämna hyllorna betydligt snabbare än tidigare, upp 152 procent. Försäljningen av chips och snacks ökade med 60 procent.
Sammanlagt ökade försäljningen av ekologiska livsmedel med 39 procent, vilket ligger i linje med ökningen under föregående år.
Att Krav-märkt säljer avslöjas av de stora livsmedelskedjornas satsningar på kategorin. Enda hotet mot tillväxten är sämre tillgång på ekologiska varor, konstaterar Krav.
— Våra konsumentundersökningar visar att åtta av tio svenskar numera köper Krav-märkt regelbundet och det är denna breda efterfrågan som gör att alla livsmedelskedjor under 2014 och 2015 snabbt skapat ett bra utbud av hållbar mat, säger Johan Cejie.
Förändring i försäljning av ekologiska livsmedel i dagligvaruhandeln:
Axfood: + 44 procent
Bergendahls: + 52 procent
Coop: + 19 procent
Ica: + 47 procent*
Lidl Sverige: + 60 procent
*Avser försäljningen av ICA Sverige AB:s centrala ekosortiment där ICA-butikernas lokala ekoinköp inte ingår.
Axfood: + 44 procent
Bergendahls: + 52 procent
Coop: + 19 procent
Ica: + 47 procent*
Lidl Sverige: + 60 procent
*Avser försäljningen av ICA Sverige AB:s centrala ekosortiment där ICA-butikernas lokala ekoinköp inte ingår.