23948sdkhjf

Försvenskning hos Ica

Andelen svenskt kött i Icas egna produkter har ökat från 30 procent till 80 procent.
Att öka andelen svensk köttråvara i produkter som säljs under Icas egna varumärke har gjort att butikskedjan lyckats öka försäljningen, trots att den totala köttkonsumtionen i Sverige har minskat något.

I dag har 90 procent av allt färskt nötkött, griskött och lammkött som säljs under Icas varumärke svenskt ursprung. När det gäller charkprodukter är siffran 80 procent.

Bland de varor som Ica numera fyller med svenskt kött kan falukorv, varmkorv och fryst kycklingfilé nämnas.

Sedan 2014 pågår ett samarbete mellan Ica och Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, som syftar till att bredda utbudet av svenska varor i butik och öka försäljningen av svensk mat.

— Sedan 2014 när samarbetet med LRF startade har vi aktivt valt att satsa på svensk råvara. Inom till exempel chark har andelen svensk köttråvara ökat från 30 procent till 80 procent för våra egna märkesvaror under denna period, säger Dan Jacobson, Färskvaruchef ICA Sverige, i ett pressmeddelande.

Enligt Ica kommer koncernen fortsätta se till att butikerna lyfter fram fördelarna med svenskt och lokalt sortiment. Vecka 16 blir det också premiär för den nya branschmärkningen Från Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094