23948sdkhjf

Kahls har tredubblats

Kaffeföretaget siktar på att omsätta 300 miljoner kronor.
Kaffeföretaget Kahls har 105 år på nacken. Varumärket är en del av A. Berg Kaffeimport och utgörs idag, förutom rosteri, kaffehandel och en välkänd kaffesilo i Göteborg, av en butikskedja och sedan en tid tillbaka också teimport. På kundlistan finns bland annat Coca-Cola, SJ, Göteborgs kommun och Indiska. Totalt rostas 2 000 ton kaffe per år.

2014, det senaste redovisade räkenskapsåret, innebar en rekordomsättning på drygt 159 miljoner kronor. Resultatet, efter finansnetto, landade på 11,7 miljoner kronor.

Mats Nilsson, sonson till grundaren, räknar med att omsättningen för 2015 hamnar på runt 180 miljoner kronor. Han tog över familjeföretaget 1987 och sedan dess har antalet anställda vuxit från 22 till 66 personer.

— Med större volymer har vi haft ekonomi att utveckla andra delar av vår verksamhet. Och de närmaste tre åren ska vi investera 10 miljoner kronor per år för att förbättra produktionen och konsumentsäkerheten ytterligare, säger Mats Nilsson, till Dagens Industri.

När hans far tog över firman fanns det 200 rosterier runt om i landet. I dag finns det åtta. Kahls är det femte största.

— Men trots att volymerna rostade kaffebönor minskat så har ett ökat intresset för gourmetkaffe gjort att vi kunnat ta bättre betalt och förbättrat våra marginaler. Och det gäller hela branschen, säger Mats Nilsson till tidningen.

Sedan Mats Nilsson tog över rodret har det handlat mycket om att rikta in sig på företagsmarknaden, ett kundsegment som snabbt blev det snabbast växande.

Idag finns även 29 butiker, som drivs på franchisebasis.

— Butikerna är en bra marknadsföringskanal för Kahls och vi har som bolag investerat 35 miljoner kronor i franchisekedjan. Och inom kort öppnas en andra butik i Umeå, säger Mats Nilsson, till Dagens Industri.

År 2000 köpte A. Berg Kaffeimport upp Tespecialisten.

— I dag producerar vi ungefär lika många ton kaffe som teblandningar. Vårt bästsäljande te är Masala Chai, säger han.

Om tre år ska företaget omsätta 300 miljoner kronor, en tillväxt som bland annat ska drivas av tillverkning åt livsmedelskedjornas egna varumärken och en fördubblad försäljning av te.

Mats Nilsson avslöjar även att Kahls nästa drag blir chokladdrycker.
Kommentera en artikel (2)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.126