Påskvanor förändras i norr
Internationella influenser påverkar hur befolkningen i norra Sverige firar påsk. Samtidigt fortsätter lamm att dominera i öst.
Enligt branschorganisationen Svenska Ägg äts 64 miljoner ägg under påskveckan, vilket är dubbelt så många som går åt under en vanlig vecka.
Läs också: Äggbranschen spår äggrusch
Mycket kretsar kring mat under påsken, något som märks i dagskassorna hos de stora livsmedelskedjorna. Enligt Ica görs de flesta matinköpen dagarna före påskafton, i synnerhet på skärtorsdagen.
Under påskveckan som helhet stiger Icas försäljning av lax med 250 procent medan det plockas hem 300 procent mer sill. Försäljningen av lammprodukter ökar med närmare 600 procent under påskveckan — och efterfrågan på lamm är överlägset störst i landets östra delar.
I Sverige norra delar har dock en ny, internationaliserad, påsktrend seglat upp. Jämfört med en vanlig vecka på Ica ökar försäljningen av mat relaterad till det asiatiska och mexikanska köket med 5 procent respektive 15 procent i norra Sverige. Det trots att just de här två kategorierna minskar under påskveckan sett till landet i stort.