Arla är populärast i branschen
Framröstat som "Sveriges bästa livsmedelsproducent". Priset visar på folklig popularitet, trots hård granskning i medierna, anser mejerijätten.
Vilka företag som fick mottaga pris som bäst i sin egen kategori bygger på en osedvanligt omfattande opinionsundersökning, utförd av undersökningsföretaget Reflect. Totalt fick 10 600 svenskar chansen att betygsätta över 250 svenska företag utifrån kriterier som kvalitet, service, prisvärdhet och förtroende.
Till bästa livsmedelsproducent utsågs Arla, följt av Scan och Kronfågel. Det trots vinterns hårdgranskning om vidlyftig representation och besked om nedskärningar.
Läs också: Mjölkbönder betalade Arla-höjdarnas spritnotor
— Det har varit några tuffa år för Arla med både en global mjölkkris och hård granskning i media. Den här utmärkelsen visar att Arla fortfarande är väldigt uppskattat av svenska folket. Jag tror att man vet att Arla är ett bondeägt kooperativ och att Arlabönderna, förutom att producera högkvalitativ mjölk, dessutom bidrar till att Sverige har både öppna landskap och en levande landsbygd. När man röstar på Arla röstar man på Arlabönderna, så det här priset är i allra högsta grad deras, säger Gunnar Gidefeldt, kommunikationsdirektör på Arla Sverige, i en kommentar.
Bland livsmedelskedjorna fick Ica bäst omdöme, följt av Coop. Hamburgerkedjan Max besegrade såväl Sibylla som de amerikanska konkurrenterna McDonalds och Burger King.
De utsågs till Sveriges bästa företag:
Livsmedelproducenter
1. Arla
2. Scan
3. Kronfågel
4. Polarbröd
5. Pågen
Livsmedelskedjor
1. Ica
2. Coop
3. Willys
4. City Gross
5. Lidl
Restaurangkedjor
1. Max
2. Sibylla
3. McDonalds
4. Burger King
5. Subway
Om undersökningen
10 600 personer i Sverige mellan 18 och 65 har tillfrågats i en webbenkät. Underlaget utgör ett tvärsnitt av befolkningen.
Undersökningen har genomförts av det oberoende undersökningsföretaget Reflect på uppdrag av Schibsted.
10 600 personer i Sverige mellan 18 och 65 har tillfrågats i en webbenkät. Underlaget utgör ett tvärsnitt av befolkningen.
Undersökningen har genomförts av det oberoende undersökningsföretaget Reflect på uppdrag av Schibsted.