23948sdkhjf

Arla bygger stor cheddarfabrik

Mejeriföretaget vill bli en storspelare på andra sidan Atlanten.
I cheeseburgarens hemland USA är cheddar den tredje mest köpta osten. Men ofta för det sig om billig cheddar som inte sällan innehåller tillväxthormoner och artificiella ingredienser.

Det vill Arla kapitalisera på. Mejerijätten har ingått ett samarbete, ett joint venture, med det amerikanska bondeägda kooperativet, Dairy Farmers of America, DFA. Tillsammans ska de bygga en stor produktionsanläggning för cheddarost på amerikansk mark.

— Tillsammans med Dairy Farmers of America och åtta av deras bönder, som kommer att leverera mjölkråvaran, ska vi erbjuda ett högkvalitetsalternativ i cheddarkategorin under Arlas varumärke. Med cheddar i vårt sortiment blir vi mer attraktiva för den amerikanska detaljhandeln vilket kommer att öka försäljningen av produkter gjorda på mjölk från våra europeiska ägare, säger Arla Foods koncernchef Peder Tuborgh i ett pressmeddelande.

För Arla är samarbetet ett sätt att komma runt det kvotsystem för ostimport som begränsar närvaron på den amerikanska marknaden. Arla och DFA räknar med att de inhemska bönderna kommer att leverera cirka 70 000 ton mjölkråvara per år, mjölk som enligt Arla kommer att motsvara koncernens kvalitetsprogram Arlagården.

— Vi är mycket glada för det här samarbetet med Arla, ett samarbete som känns väldigt naturligt. Arla och DFA vill båda erbjuda konsumenterna produkter av högsta kvalitet gjorda på mjölk från bönder som bedriver ett hållbart och transparent jordbruk, säger Rick Smith, vd och koncernchef på DFA, i en kommentar.

För Arla, som har som ambition att flytta från delikatessavdelningen till mejerihyllan, där 92 procent av försäljningen sker, handlar det om en investering på 58 miljoner dollar, eller motsvarande cirka 480 miljoner kronor.

Produktionsanläggningen ska börja byggas hösten 2017.

Målsättningen är att bli en av de tio största ostaktörerna i USA.

— De amerikanska konsumenterna efterfrågar allt mer hälsosamma livsmedel som det känns tryggt för hela familjen att äta. Positionen vi har skapat för Arla-varumärket kännetecknas just av äkthet, transparens och fantastisk smak. Det är en attraktiv position som till stor del inte finns på mejerihyllan eller i cheddar-segmentet i USA. Vi räknar med att de nya cheddarprodukterna kommer bana väg för vår cream cheese och för andra Arla-produkter, förklarar Don Stohrer, chef för Arla Foods USA.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078