23948sdkhjf

Det är viktigast under påsken

Ägg och sill är två saker som svenskarna inte kan vara utan under påskveckan.
Ägg är starkt förknippat med påsken och tycks ha en särställning på det svenska påskbordet. Var tredje påskfirar, oavsett ålder och kön, uppger att de inte kan vara utan ägg under påsken, enligt en Sifo-undersökning som Carlsberg har beställt.

På andra plats kommer sillen. Men det är däremot en åldersfråga. 22 procent ser sillen som oumbärlig under påsken, men i åldrarna 20 till 29 år är siffran endast 13 procent. För många i den del av befolkningen som nått 65 år är dock sillen helig, 31 procent ser den som den viktigaste delen på påskbordet.

För Carlsberg, som ägare till varumärket Apotekarnes, är intresset för påskmust mest intressant. Och det visar sig att 11 procent av svenskarna inte kan klara sig utan påskmust under påsken.

– Musten har en lång tradition, den lanserades för över 100 år sedan som ett alkoholfritt alternativ till öl. Det dricks mest must under julen, men påskmusten är också mycket populär och har en självklar plats på de flesta svenska påskbord. Apotekarnes Påskmust är favoriten och står för cirka 60 procent av den totala påskmustförsäljningen, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige, i ett pressmeddelande.

Återväxten torde glädja Carlsberg, då påskmusten nästan når upp till ägg-nivåer när den yngre generationen tillfrågas. Samtidigt är det bara 4 procent av 65-plussarna som ser påskmusten som det viktigaste under påsken.

Kvinnor verkar föredra lax i högre utsträckning än män. Dubbelt så många kvinnor som män anser att laxen är ett måste vid påskbordet. Å andra sidan anser fler män än kvinnor att öl och snaps bör vara framdukat för att det ska räknas som en riktig påskmiddag.

Det kan svenskarna inte vara utan på påskbordet, enligt Sifo-undersökningen.

Äggen (31 procent)
Sillen (22 procent)
Påskmusten (11 procent)
Laxen (9 procent)
Köttbullarna (4 procent)
Lammet (3 procent)
Ölen 3 (procent)
Prinskorven (2 procent)
Snapsen (2 procent)






Om undersökningen

Undersökningen genomfördes av Sifo under mars 2016 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.095