Nätmatens klimatpåverkan under lupp
Stor pontential för minskade koldioxidutsläpp när fler handlar mat på nätet. Samtidigt kan det finnas okända baksidor.
E-handel med mat kan potentiellt sett minska koldioxidutsläppen men vinsten kan också ätas upp på andra sätt. Det enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI, som tillsammans med Lunds tekniska högskola, LTH, har tilldelats 3,5 miljoner kronor från Energimyndigheten för att undersöka hur det nya sättet att handla mat kan påverkar våra resvanor och miljöpåverkan.
— Om vi inte tar bilen för att göra matinköp kan det bidra till att vi tar bilen till annat i stället vilket gör att energieffekten uteblir. När det gäller e-handel med mat vet vi inte vad effekten blir och det är det vi ska titta på nu, säger Malin Henriksson, forskare på VTI, i ett pressmeddelande.
Projektet kommer att redovisa vilka energieffektiviseringsvinster som den ökade e-handeln kan få på lång sikt. Projektet är tvärvetenskapligt och kombinerar transportlogistik och vardagslivsforskning om e-handelskunders beteende med forskning om gods- och persontransporters miljöpåverkan.
— Det här är ett helt nytt perspektiv som vi ska belysa, säger Malin Henriksson.
I forskningen ingår också att jämföra matbutikers strategier för näthandel med livsmedel, vilka erbjudanden som finns och hur de arbetar med målgruppsanpassning av erbjudanden. En annan del är att se hur transportlösningar för ”sista milen” kan komma att fungera och hur den ser ut i dag, genom att analysera alternativ för hemleverans och hämtning via utlämningsställen. Livsmedel ställer dessutom särskilda krav på hantering, transport och kylning.
— Digitalisering av handeln innebär nya affärsmodeller och nya distributionslösningar, säger Jenny Karlsson, forskare på VTI.
Projektet ska pågå under två år.