Lakritsfabriken vill gräva guld i USA
Största utlandsordern någonsin för den skånska lakritstillverkaren, som räknar med att fördubbla exportandelen.
Lagom till sommaren får Lakritsfabriken möjlighet att öka kännedomen om varumärket avsevärt, och dessutom bredda den potentiella kundbasen på andra sidan Atlanten.
Läs också: Ökad omsättning för Lakritsfabriken
I maj och juni medverkar Lakritsfabriken i "Try the World’s" food box med varor från Sverige. Det innebär att produkten Liquorice Premium Sweet kommer att delas ut till 60 000 konsumenter i USA. Det är Emma Bengtsson från den kända krogen Aquavit i New York, som bestämt askens innehåll.
För Lakritsfabriken, som 2015 omsatte ungefär 120 000 kronor på den amerikanska marknaden - mest säljs under julsäsongen - är exportordern den hittills största.
Vad hoppas ni att detta ska betyda för försäljningen, och kännedomen om varumärket, på den amerikanska marknaden?
— Vi hoppas att detta kan hjälpa till att sprida både varumärket och lakrits i USA, att fler ska våga testa, säger Ann-Sofie Malmgren, marknadsansvarig på Lakritsfabriken, till Food Supply.
Vad betyder food box-ordern rent konkret för verksamheten i Helsingborg?
— Det har varit en rejälproduktionstopp där vi har fått ta in en hel del extra personal för att klara både USA ordern och den befintliga verksamheten.
2014 stod exporten för cirka 10 procent av omsättningen. Hur kommer det se ut i år?
— Stort fokus ligger på att öka exporten och målet under 2016 är att den ska stå för 23 procent av Lakritsfabrikens omsättning. Under förra året har vi kommit igång med nya distributörer i både Norge och Finland som gör ett väldigt bra jobb. Men exporten tar tid då det gäller att hitta rätt samarbetspartner och bygga en relation.