23948sdkhjf

Läskig trend för dryckesindustrin

Amerikanska konsumenter har tröttnat på att dricka läsk. Även alternativ med sötningsmedel får nobben.
Det var 30 år sedan genomsnittsamerikanen drack lika lite läsk som nu. Och den negativa trenden för läskindustrins försäljning har nu pågått elva år i rad. Under fjolåret minskade läskförsäljningen med 1,2 procent.

Det enligt Fortune, som tagit del av en ny industrirapport för den amerikanska marknaden. Nedgången förklaras med en ökad hälsomedvetenhet som får konsumenter att välja andra alternativ, som exempelvis smaksatt vatten.

Det handlar inte bara om läskedrycker innehållandes socker. Tvärtom har försäljningen av "diet"- eller "light"-varianter från stormärken som Coca-Cola och Pepsi minskat ännu mer, över 5 procent. Den huvudsakliga orsaken är, enligt Fortune, att allt fler amerikaner blivit tveksamma till syntetiska sötningsmedel som exempelvis aspartam.

Ställs de två ärkerivalerna Coca-Cola och Pepsico mot varandra står det klart att det är den sistnämnda som förlorat med. Pepsi backade jämförelsevis mest , 3 procent, i hela läskindustrin när det kommer till volym.

Cola-Cola står sig, enligt industrirapporten, relativt väl i konkurrensen och vann marknadsandelar tror att den totala försäljningen backade något. För läskjätten är bland annat varumärken som Sprite och Fanta glädjeämnen, med en uppgång på 3,3 procent respektive 8,3 procent.

Som Food Supply tidigare skrivit om vill Coca-Cola också bli stora inom specialmjölk.

Läs också: Mjölk ska ge Coca-Cola miljarder
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062