City Gross räknar med fotbollsfans
Butikskedjan har inlett ett samarbete med Svensk Elitfotboll och kommer nu sälja särskilda "fotbollskassar" där en den av intäkterna går direkt till fotbollsklubb i Allsvenskan eller Superettan.
Klubbarna, totalt 32 stycken i de två högsta divisionerna, kommer från och med april kunna erbjuda de egna supportrarna en särskild färdigkomponerad matkasse kallad "Fotbollskassen".
— Vi ser avtalet som en del av vårt samhällsansvar att bidra till att sprida intresset för träning och hälsa bland yngre inom ramen för breddidrotten fotboll. Rent kommersiellt är samarbetet ett svenskt genombrott för en ny form av ömsesidiga sponsringsamarbeten kring idrott med ett prestationsupplägg som skapar ett tydligt mervärde både för oss, vår motpart och för deras medlemmar. Att på det här sättet kunna ge klubbarna en möjlighet att dra in mer pengar än genom ett traditionellt sponsoravtal, samtidigt som vi utvecklar matkassemarknaden, känns både schysst och spännande, säger Johan Johnsson, vd för Bergendahls Food, som äger och driver City Gross-butikerna.
Enligt City Gross kan samarbetet med Svensk Elitfotboll göra så att fler får upp ögonen för e-handel och testar att beställa matkassar för första gången.
— Vi är glada över att med Fotbollskassen kunna nå ut till många elitfotbollsklubbar och ge deras fans en möjlighet att stödja sin klubb samtidigt som de handlar bra mat smidigt. Samarbetet gynnar både klubbar, fans och vår position som utmanare på den svenska dagligvarumarknaden och som ledande aktör inom handel med färdigkomponerade matkassar, säger Mikael Ekensteen, marknadschef på City Gross.
Fotbollskassen kommer att innehålla fyra middagar för fyra personer, men också mellanmål för fyra dagar. Konsumentens totalkostnad går cirka 50 kronor direkt till klubben i fråga.