23948sdkhjf

Kontroversiell "turkgubbe" tar större plats

Lindahls samlar produkter under nytt varumärke. Samtidigt lyfter yoghurtföretaget fram den dyrköpta "turkgubben".
När Jönköpingsföretaget Lindahls introducerade sin turkiska yoghurt på den svenska marknaden 2002 pryddes den av en bild på en man som sedan marknadsfört som "turkgubben".

Plötsligt trädde en då 77-årig grekisk man från staden Delfi fram och hävdade att "turkgubben" på förpackningarna i själva verket var avbildning av en grek - närmare bestämt mannen själv.

Den grekiska mannen stämde initialt Lindahls på 50 miljoner kronor och gjorde sedan upp med mejeriet, som fick punga ut med 1,7 miljoner kronor, något som skedde 2010.

Därmed köpte sig Lindahls också rätten att använda bilden vidare och nu får den omtalade maskoten utökat förtroende. Han kommer att synas tillsammans med den nya logotypen för Salamis, vilket blir Lindahls nya samlingsnamn för produkter som turkisk, grekisk och rysk yoghurt.

— Varumärket Salakis har under hösten 2015 introducerats på den svenska marknaden i form av att vi har berikat befintliga Lindahls ”medelhavsprodukter” med den nya Salakis-loggan med ”turkgubben” på, säger Anders Björklund, på Lindahls Mejeriprodukter, i ett pressmeddelande.

Enligt Lindahls vd Per Johansson är i och med lanseringen av nya Salakis-produkter vecka 15 och 20 "den mer kraftfulla introduktionen" av det nya varumärket kommer att ske.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079