Landets fika-huvudstad utsedd
Staden ska, med nytt koncept, locka internationella turister till den anrika café-staden.
För många svenskar är redan Alingsås kaféstaden nummer ett i Sverige, men nu vill man också locka turister från utlandet genom ett internationellt namn, onlinebokningsbara fikavandringar på stadens runt 30 kaféer och genom att sprida konceptet "The Swedish Fika" i internationella medier. Det rapporterar P4 Göteborg.
– Svensk fika är ju något som vi har med oss sedan barnsben och något som är helt naturligt. Men i andra länder är det något exotiskt. Och det är bara i Sverige som vi gör på det här viset, säger Gunilla Davidsson som arbetar med matproduktutveckling i Skaraborg på Turistrådet, till radion.
Enligt Gunbritt Reiteke, turistchef i Alingsås kommun, har fikandet i Alingsås traditioner långt tillbaka i tiden.
– Det började redan på 1700-talet med att kvinnorna inte hann baka hemma, för de skulle ut och jobba i industrierna. Det gjorde att vi fick en ny näring i Alingsås; alla kaféerna och bagerierna som byggdes och som är kvar än idag, säger hon till P4 Göteborg.