Fazer tuggar på
Minskad omsättning men förbättrad rörelsevinst för finska livsmedelskoncernen. I Sverige växte marknadsandelen.
Koncernen, som tillverkar bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter och bedriver måltids- och caféverksamhet förbättrade emellertid resultatet. Rörelsevinsten uppgick till 44,9 miljoner euro, en ökning från 43,3 miljoner euro föregående år.
Investeringar
2015 investerade Fazer i byggnader, produktionsmaskiner, utrustning och varumärkesutveckling. Utanför Finland investerades totalt över 22 miljoner euro, bland annat i produktionsköket i svenska Kävlinge.
— Vi vill stärka Fazers konkurrenskraft och lönsamhet. Under de senaste tre åren har vi exempelvis investerat omkring 100 miljoner euro i Finland. Under de kommande tre åren planerar vi att investera ytterligare över 100 miljoner euro för att förstärka vår närvaro på marknaden och vår export och därmed skapa fler jobb, säger Fazers koncernchef Christoph Vitzthum, i bokslutskommunikén.
Ökar i Sverige
I Sverige ökade marknadsandelen, enligt Fazer tack vare "innovativa nyheter". Omsättningen steg från 389 miljoner euro 2014 till 393 miljoner euro 2015, motsvarande omkring 3 635 miljoner kronor. Den svenska marknaden utgör nu 24 procent av 24 procent av Fazer-koncernens totala omsättning.
Bland annat uppnådde Fazer Konfektyr rekordomsättning i Sverige. Volymökningen för Fazer var 13 procent och marknadsandelen ökade från 7,6 till 8,8 procent.
I slutet av 2015 hade Fazer sammanlagt 14 709 anställda.