23948sdkhjf

Mat på nätet väntas öka med 1,6 miljarder

Det enligtenligt Svensk Digital Handel
Under fjolåret ökade försäljningen av livsmedel över nätet med 39 procent jämfört med 2014 och den lavinartat ökningen visar inga tecken på att avta. Tvärtom.

Enligt en rapport från intresseorganisationen för den digitala handeln, Svensk Digital Handel, kommer försäljningen att öka med 38 procent under 2016, vilket skulle innebära en omsättning om 5,7 miljarder kronor. En fördubblad omsättning på bara två år, således.

Enligt Svensk Digital Handel, som också undersökt bland annat konsumentbeteenden och -attityder, är det många svenskar som uppger att de skulle handla mat på nätet, om bara möjligheten fanns på den ort där de bor. 10 procent av de tillfrågade som inte handlat mat på nätet att de kommer att göra det under det kommande året. En av fyra som i dag handlar mat på nätet uppger också att de kommer att öka sin konsumtion, enligt rapporten.

Enligt Svensk Digital Handel är den fortsatta utvecklingen på den nätbaserade livsmedelshandeln i hög grad på att fler aktörer äntrar marknaden, i synnerhet de stora kedjorna. Andra faktorer är ökade marknadsföringsinsatser och att upptagningsområdena utökas.

— E-handel håller för många konsumenter på att bli rutin. Särskilt de yngre generationerna är vana vid att handla på nätet. När de nu börjar få barn utgör de en växande kundbas som hellre gör något annat med sin tid och energi än att handla mat i fysiska butiker. Ytterligare en stark faktor är de smarta mobilerna som möjliggör inköp när man är på språng och har lite tid över. Vardagspusslet blir lättare att lösa, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063