23948sdkhjf

Lidl vill bli branschledande inom hållbarhet

Höjer ambitionsnivån med hårdare krav på kaffe, te, kakao, palmolja och ägg.
Omkring 85 procent av varorna i Lidls sortiment är egna märkesvaror. Under de kommande veckorna ska livsmedelskedjan uppmärksamma hållbarhet genom att fokusera på Fairtrade, MSC, ekologiskt och UTZ.

— Vi vill uppmärksamma konsumenterna på vårt hållbara utbud. Under förra året hade vi en försäljningsökning på 60 % inom ekologiskt, säger, Katarina Rosenqvist, hållbarhetschef på Lidl Sverige, i ett pressmeddelande.

Lidl Sveriges nya strategibeslut innebär en högre amibitonsnivå när det gäller hållbarhetskrav för kaffe, te, kakao, palmolja och ägg som råvara de egna märkesvarorna. Under 2016 ska alla produkter där ägg ingår som ingrediens att ställas om till att innehålla ägg från frigående höns samtidigt som det första steget till att allt kaffe, te, kakao och palmolja ska vara godkända enligt någon av certifieringarna Fairtrade, UTZ, Rainforest Alliance, en ekologisk certifiering respektive Roundtable on Sustainable Palm Oil.

Kakaon i de egna märkesvarorna ska vara 100 procent certifierad senast i slutet av 2016, kaffet i slutet av 2017 och allt te i slutet av 2018.

— Att bidra till mer hållbart producerade råvaror är ett viktigt steg för oss att erbjuda våra kunder ett mer hållbart sortiment. Som stor aktör i livsmedelsbranschen har vi både ansvar men också goda möjligheter att vara med och påverka. De nya riktlinjerna gäller alla våra egna märkesvaror, både svenska och internationella, säger Katarina Rosenqvist.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094