Lovemade lät föräldrarna bestämma
Föräldrar gavs inflytande över innehållet i barnmatsföretagets nya produkter.
Läs också: Rekordstart för barnmatsmärke
Och redan från början fanns en tydlig strategi att inkludera föräldrar, att få dem och ta till sig och engagera sig i varumärket. Lovemades kommunikation bygger inte minst på att vara ensamma om lokalproducerad burkmat i barnmatshyllan, rätter som också är Krav-märkta.
— Vi är ett litet företag och har all vår tillagning i Sverige. Det är verkligen en fördel med att jobba lokalproducerat att man är så nära konsumenten. Vi tycker det är roligt och viktigt att ha en dialog med dom som är föräldrar och i barnmatarstadiet just nu. Vi som jobbar med Lovemade är alla föräldrar men målgruppen förändras hela tiden och även trenderna, säger Lovemades grundare Silvia Wulff, till Food Supply.
Sedan i höstas har föräldrar kunnat skicka in önskemål på innehållet i nya produkter, och därmed vara en del av produktutvecklingen.
— Sammanlagt på Facebook och Instagram fick vi cirka 60 förslag på olika smaker. Allt från färdiga recept, till olika förslag på ingredienser eller klassiska husmansrätter. Det är väldigt roligt att ha en så engagerad målgrupp som vi har. Vi lanserade för bara sex månader sedan och har redan en skara engagerade följare som verkligen bryr sig om vad de ger sina barn, säger Karin Ericson, kommunikationsansvarig på Lovemade.
Det resulterade i två nya rätter, båda vegetariska, som nu lanseras. Samarbetet mellan Lovemade och de kända kockarna Mikkel Maarbjerg och Nikolaj Kirk, och det är den danska duon som utvecklat rätterna — en risotto med pumpa, majs, morötter och äkta parmesan, och en pastarätt med grönsaker och mild smak av basilika.
Vad var det mest udda önskemålet ni fick in?
— Vi fick in många roliga förslag som inte alls är klassiska barnmatssmaker. Till exempel pulled pork, lammkött med linser och kyckling med ajvar. Att vi fick in många annorlunda resultat visar tydlig att föräldrar vill ge sina barn riktig mat. Mat som de själva tycker om och lagar hemma, säger Karin Ericson.