Chark-SM satsar på klimat
Delar ut pris till charkuteriföretag som tagit steg för att minska sin klimatpåverkan.
— Med den här utmärkelsen vill vi stötta charkuteriföretagen i deras arbete med att minska sin klimatpåverkan. Medvetenheten om klimat och miljö har ökat i de flesta branscher, hos konsumenter och företag. När det gäller livsmedelsbranschen så påverkar generellt animaliska livsmedel klimatet mer än vegetabiliska, då djuren bidrar genom både produktion av fodret och med egna utsläpp. Vi vill uppmuntra till nytänkande och klimatmedvetenhet, och till att de charkuterier som produceras och äts är av god kvalitet, säger Katarina Nilsson, miljöexpert på SP Food and Bioscience, i ett pressmeddelande.
Domarna i Chark-SM ska bedöma hela produktionskedjans klimatpåverkan, samtidigt som produkterna ska "vara av högsta kvalitet och smaka gott".
Enligt arrangören kan klimatanpassning exempelvis innebär en minskad mängd kött i produktionen, sänka energiförbrukningen eller visa hur klimateffektiv foder- och djurproduktionen är.
Priset delas ut i samarbete med livsmedelsföretaget Culinar.
— Köttkonsumtionen är i ständig diskussion. Kommer den minska i framtiden? I charkbranschen finns stort hantverkskunnande, yrkesskicklighet och maskinutrustning för att vara med och utveckla nya produkter som uppfyller konsumenternas efterfrågan på klimatanpassade produkter. Culinar vill inspirera till att tänka nytt och stödja producenter i denna produktutveckling. Till Chark-SM 2016 vill vi uppmärksamma bra och goda charkuteriprodukter som också har en lägre klimatpåverkan, säger Håkan Christensson, vice vd på Culinar, i en kommentar.
ViInarna koras under Chark-SM den 27 oktober i Eriksbergshallen i Göteborg.