23948sdkhjf

Fairtrade i stark medvind

Försäljningen av Fairtrade-märkta produkter ökade med 19 procent under 2015.
Under 2015 såldes Fairtrade-märkta varor till ett värde av över 3,2 miljarder kronor på den svenska marknaden. Det motsvarar en ökning på 19 procent jämfört med föregående år.

Enligt Fairtrade handlar den genomsnittlige svensken Fairtrade-märkta produkter för 331 kronor per år.

En undersökning från undersökningsföretaget TNS Sifo visar att kännedomen om Fairtrade ökar stadigt. I dag ligger känner 86 procent av svenskarna till märkningen, vilket är en ökning med 5 procentenheter jämfört med fjolårets mätning. Dessutom är fler villiga är betala mer för Fairtrade-produkter.

— Fler och fler företag, kommuner, organisationer och inte minst konsumenter bryr sig om hur varorna producerats. Det ökade intresset för Fairtrade-märkt är goda nyheter för alla odlare och anställda bakom produkterna, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande.

Det är inte bara i Sverige som försäljningen av Fairtrade-märkta varor ökar. Samma sak sker i övriga Norden och globalt.

— Vi ser att flera produktgrupper ökar i marknadsandelar. En faktor som bidragit till att nästan varannan ros nu är Fairtrade-märkt är att vi under de senaste två åren har sett två aktörer konvertera till 100 procent Fairtrade-märkta rosor. Utöver detta är mer än var sjätte banan Fairtrade-märkt, och var tionde kaffekopp som dricks i Sverige innehåller Fairtrade-märkt kaffe, säger Morgan Zerne.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.092