Fairtrade i stark medvind
Försäljningen av Fairtrade-märkta produkter ökade med 19 procent under 2015.
Enligt Fairtrade handlar den genomsnittlige svensken Fairtrade-märkta produkter för 331 kronor per år.
En undersökning från undersökningsföretaget TNS Sifo visar att kännedomen om Fairtrade ökar stadigt. I dag ligger känner 86 procent av svenskarna till märkningen, vilket är en ökning med 5 procentenheter jämfört med fjolårets mätning. Dessutom är fler villiga är betala mer för Fairtrade-produkter.
— Fler och fler företag, kommuner, organisationer och inte minst konsumenter bryr sig om hur varorna producerats. Det ökade intresset för Fairtrade-märkt är goda nyheter för alla odlare och anställda bakom produkterna, säger Morgan Zerne, vd för Fairtrade Sverige, i ett pressmeddelande.
Det är inte bara i Sverige som försäljningen av Fairtrade-märkta varor ökar. Samma sak sker i övriga Norden och globalt.
— Vi ser att flera produktgrupper ökar i marknadsandelar. En faktor som bidragit till att nästan varannan ros nu är Fairtrade-märkt är att vi under de senaste två åren har sett två aktörer konvertera till 100 procent Fairtrade-märkta rosor. Utöver detta är mer än var sjätte banan Fairtrade-märkt, och var tionde kaffekopp som dricks i Sverige innehåller Fairtrade-märkt kaffe, säger Morgan Zerne.