Kläm- och kännfaktor mindre viktig
Konsumenterna har vant sig vid att handla mat på nätet men rabatter och billigare frakt skulle locka fler, enligt rapport.
Intresseorganisationen räknar med att matförsäljningen via nätet kommer att öka med 38 procent under 2016, vilket skulle innebära en omsättning om 5,7 miljarder kronor.
En i allmänhet mer positiv attityd till att handla livsmedel över nätet har att göra med att branschen har mognat och att e-handlarna lyckats skapa en tillit till produkternas kvalitet, anser Svensk Digital Handel. Kanske är det tydligast i fråga om varor med hög "kläm- och kännfaktor", som frukt och grönsaker. Sedan 2013 har andelen konsumenter som vill se sin mat innan köp eller inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik halverats, visar rapporten.
— Att kläm- och känn faktorn inte är lika viktig längre är ju något som är ett kvitto på att e-handlarna behandlar sina kunder väl och sköter sina leveranser med varsam hand, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.
Samtidigt är det långt ifrån alla svenskar som blivit frälsta av det digitala sättet att handla på. Enligt Svensk Digital Handel skulle rabatter och billigare leveranser skulle locka fler att handla.
— Dessvärre verkar det vara så att många konsumenter inte känner till vad som gäller. Det finns många olika lösningar för att kunna få frakten fri och här borde handeln bli tydligare med sin information. Men rent generellt tycker jag att mathandlarna på nätet har varit duktiga på att snabbt anpassa sig efter konsumenternas krav, vilket är något som många handlare inom andra områden kan studera och lära sig av, säger Jonas Ogvall.