23948sdkhjf

Gott & blandat för Cloetta

Konfektyrjätten förbättrade rörelseresultatet men fick se försäljningen dämpas något.
Under det första kvartalet 2016 ökade Cloettas rörelseresultat jämfört med samma period i fjol, från 90 till 108 miljoner kronor.

Totalt sett ökade försäljningen med 3,4 procent under det första kvartalet jämfört med samma period 2015. Men det beror på förvärvet av nederländska Lonka. Det organiska försäljningen minskade med -0,7 procent. Även valutakursutvecklingen inverkade negativt på försäljningen.

Läs också: Cloetta förvärvar godisgigant

"Cloettas organiska försäljning minskade något i kvartalet jämfört med ett starkt kvartal föregående år. Försäljningen kan variera mellan kvartal varför fokus för den organiska försäljningen snarare ska vara på helår. Bortsett från försäljningsutvecklingen kan jag konstatera att Cloetta under kvartalet har haft en positiv utveckling med ett högre rörelseresultat, en högre rörelsemarginal och lägre skuldsättningsgrad samtidigt som kassaflödet fortsatte att vara starkt. Vi har därmed tagit ytterligare några steg mot förverkligandet av våra långsiktiga målsättningar", skriver Cloettas vd och koncernchef David Nuutinen i en rapportkommentar.

Cloetta meddelar att koncernen fortfarande har problem med försäljningen i Italien, där marknaden alltjämt är svag. Försäljningen minskade också i Danmark och Norge. I Sverige och Finland lyfte dock den positiva utvecklingen av på lösviktsmarkanden försäljningen.

Läs också: Nytt bakslag för Candyking
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079