Fransk köttoffensiv lyfter Skåneföretag
Välkommen utmaning för svenska generalagenten när den franska slakterijätten Bigard tar sikte på Skandinavien.
Läs också: Fransk köttjätte intar den svenska marknaden
För köttjättens svenska generalagent, Helsingborgsföretaget Pesema, innebär satsningen stora möjligheter.
— Det är en stor ära, stort förtroende och utmaning för oss på Pesema att få representera ett företag som Bigard i Skandinavien. Vi känner till och har sålt deras produkter i Sverige sedan tidigare men inte i denna utsträckningen där vi nu blir en del av Bigards organisation med allt stöd och uppbackning det medför, säger Peter Madsen, som driver Pesema, till Food Supply.
Groupe Gigard omsätter runt 46 miljarder kronor och slaktar 145 000 djur per vecka.
— Det resulterar i att vi alltid har bra tillgång och jämn kvalitet oavsett om man vill ha premium- eller basic produkter. Vi hoppas också våra kunder inser klimatfördelarna med att ha en stor europeisk leverantör med bra tillgång istället för att köpa från till exempel Sydamerika.
Enligt Peter Madsen är banden mellan Sverige och Frankrike tajta.
— Svensk design och svenska produkter är uppskattade i Frankrike och Franska gourmet-produkter är uppskattade här. Fransmännen har även identifierat att skandinaver liksom fransmännen själva ställer höga krav på sina livsmedel, både vad gäller djurhållning, miljö och smak, och inser att deras produkter skulle passa på våran marknad, trots att Sverige men även Skandinavien utgör en ganska liten marknad totalt sett.
Går allt enligt planerna kommer Pesema att behöva nyanställa och starta upp kontor på flera ställen, både i Sverige och i andra skandinaviska länder.