Stark tillväxt för Midsona
Efter uppköpet av Urtekram ökar såväl omsättning som rörelseresultat.
Läs också: Svenskt bolag köper upp dansk livsmedelsgrossist
Sommaren 2015 förvärvade Midsona det den ekologiska grossisten Urtekram för omkring 270 miljoner kronor, vilket innebär att andelen ekologiska produkter av Midsonas försäljning under kvartalet ökade till 40 procent. Och det är inom det ekologiska segmentet som Midsona ser stor potential framöver.
"Under första kvartalet slutfördes integrationen av Urtekram. Organisationerna i de olika affärsområdena är nu sammanslagna. De indikerade initiala kostnadsbesparingarna är realiserade och börjar ge full effekt från det andra kvartalet. I och med att integrationsprocessen med ökat internt fokus som följd nu är över, kan vi återigen ha fullt externt fokus mot kund och konsument. Vi har stora möjligheter med vårt enskilt största varumärke, Urtekram. Kombinationen av en växande marknad för ekologiska produkter och Midsonas marknadskraft borgar för fortsatta försäljningsökningar", skriver Midsonas vd och koncernchef Peter Åsberg i kvartalsrapporten.