Trippelorder till Nimo-KG
Fortsatta livsmedelsframgångar tar Skåneföretaget till Sydeuropa.
— Att vi får tre förfrågningar på samma gång hör inte till det vanliga, men här handlar det om olika aktörer som offererar för en och samma slutkund. De har alla via olika kanaler blivit rekommenderade att vända sig till oss, vilket talar för det goda rykte vi och våra produkter har utanför Sverige, säger Eva Johansson, försäljningsansvarig på Nimo-KG, som ansvarat för den portugisiska ordern.
Läs också: Nimo-KG ska växa inom livsmedel
Ordern från Portugal gäller tre maskiner av typen SK 800 MK2 tvåpelarlyft och 30 stycken 420-liters rostfria transportvagnar. Maskinerna kommer användas i en fruktprocesslinje som i sin tur konstrueras av företaget Twistop, som alltså blir Nimo-KG:s kund. Twistop var en av de tre aktörer som kontaktade Nimo-KG och som sedermera fick ansvar för att leverera den kompletta produktionslinjen till den portugisiska slutkunden.
— Vi arbetar med att skräddarsy lösningar för våra kunder, och vår tvåpelarlyft fungerar lika bra för frukthantering som för kött- eller bageribranschen. Det är en stor fördel för oss att ha den expertisen och även vara verksamma som OEM-leverantör, vilket inte minst visar sig i att vi blir kontaktade av tre olika aktörer gällande samma uppdrag.
Läs också: Nimo-KG tar stororder
En av maskinerna som Nimo-KG levererar till Portugal kommer även ställas ut på IFFA, den ledande internationella fackmässan för köttbranschen som pågår i Frankfurt 7-12 maj.
— Det är en styrka att ha med oss tvåpelarlyften till Frankfurt, och visa upp den för den internationella köttbranschen. Maskinerna vi levererar till Portugal kommer vara en del av en fruktprocesslinje men de fungerar oavsett vilken sorts produktion eller bransch det handlar om.
På IFFA-mässan kommer Nimo-KG även träffa Twistop för att diskutera möjligheterna för ett fördjupat samarbete. Enligt Nimoo-KG har det portugisiska företaget har visat intresse för att representera Nimo-KG i Portugal och Spanien.
— Den här leveransordern är en bra väg in för oss på den spanska och portugisiska marknaden, och vi tittar nu på hur vi kan utveckla vår närvaro i regionen ytterligare, säger Eva Johansson.