Skellefteå-bryggeri blir landsomspännande
Norrländska ölmakare knäpper britter på näsan.
— Vi ska ha en tillgänglig volym av minst 15 000 liter bitter och 10 000 liter mild. Förmodligen blir det tal om betydligt mer än så om ölsorterna säljer bra, säger Per Lundmark, marknadsansvarig vid Skellefteå Bryggeri, till Norran.
Det norrländska bryggeriet bytte i fjol namn från Kallholmens Maltbryggeri i samband med att bryggeriet flyttade till Bryggarbacken, nästan på samma plats som klassiska Skellefteå Ångbryggeri låg mellan åren 1855 till 1976.
— Att vi använder oss av den tjeckiska metoden med öppen jäsning är en viktig anledning till att vi kan skapa öl av mycket hög kvalitet, säger Per Lundmark till tidningen.
Att Skellefteå vann Systembolagets upphandling i konkurrens med både svenska och brittiska bryggerier kan betraktas som en fjäder i hatten.
— Det här handlar ju trots allt om brittiskt nationalöl, säger Per Lundmark till Norran.