Mat.se hoppfullt trots ökad förlust
"Modellen är hållbar", säger e-handelsföretagets vd.
Nettoomsättningen som steg dock kraftigt till 73,9 miljoner kronor, en ökning på 48 procent.
Tillväxten gör att vd Måns Danielsson meddelar att målsättningarna för Mat.se-koncernen, där även receptsajten Kokaihop och kyltransportbolaget Cold Cargo ingår, nu skruvas upp.
Läs också: Sveriges nya receptdrottning räds inte SVT
De finansiella målen justeras upp till att nå lönsamhet vid 600 miljoner kronor i omsättning på regioner och ett resultat på 7-10 procents marginal från en region som omsätter 350 miljoner kronor (tidigare vid runt 400 miljoner kronor).
"Det är fortfarande många som ifrågasätter om e-handel för dagligvaror med hemleverans kan bli lönsamt. Detta kvartalet visar med all tydlighet att modellen är hållbar. Göteborg ger ett bidrag exklusive marknadsföring med 5 procent under första kvartalet 2016, vilket i princip täckte marknadsföringskostnaderna under perioden, trots stora satsningar", skriver vd Måns Danielsson i kvartalsrapporten.
På hemmaplan, i Göteborg, har Mat.se varit lönsamt de två senaste månaderna och redovisar ett resultat på drygt 500 000 kronor.
I rapporten berättar Måns Danielsson att Uppsala och Köpenhamn är två stora områden som Mat.se skulle kunna leverera till från befintliga lager.
Läs också: Mat.se till Skåne