23948sdkhjf

Mat.se hoppfullt trots ökad förlust

"Modellen är hållbar", säger e-handelsföretagets vd.
Rörelseresultatet för Mat.se-koncernen, uppgick till -14,9 miljoner kronor, exklusive goodwillavskrivningar, under det första kvartalet 2016. Det är en försämring mot -10,6 miljoner kronor för samma period i fjol.

Nettoomsättningen som steg dock kraftigt till 73,9 miljoner kronor, en ökning på 48 procent.

Tillväxten gör att vd Måns Danielsson meddelar att målsättningarna för Mat.se-koncernen, där även receptsajten Kokaihop och kyltransportbolaget Cold Cargo ingår, nu skruvas upp.

Läs också: Sveriges nya receptdrottning räds inte SVT

De finansiella målen justeras upp till att nå lönsamhet vid 600 miljoner kronor i omsättning på regioner och ett resultat på 7-10 procents marginal från en region som omsätter 350 miljoner kronor (tidigare vid runt 400 miljoner kronor).

"Det är fortfarande många som ifrågasätter om e-handel för dagligvaror med hemleverans kan bli lönsamt. Detta kvartalet visar med all tydlighet att modellen är hållbar. Göteborg ger ett bidrag exklusive marknadsföring med 5 procent under första kvartalet 2016, vilket i princip täckte marknadsföringskostnaderna under perioden, trots stora satsningar", skriver vd Måns Danielsson i kvartalsrapporten.

På hemmaplan, i Göteborg, har Mat.se varit lönsamt de två senaste månaderna och redovisar ett resultat på drygt 500 000 kronor.

I rapporten berättar Måns Danielsson att Uppsala och Köpenhamn är två stora områden som Mat.se skulle kunna leverera till från befintliga lager.

Läs också: Mat.se till Skåne
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094