Axfood tar hem EMV-pris
Två Garant-produkter får utmärkelse under internationell mässa för egna varumärken.
PLMA-mässan, som står för The Private Label Manufacturers Association, pågår 23-25 maj och en jury bestående av internationella matexperter har bedömt sammanlagt drygt 370 olika produkter inom 48 klasser. Syftet med priset är att skapa uppmärksamhet och uppmuntran till företag som satsar på innovativa lösningar när det gäller egna varumärken.
— I fjol vann vi pris för Garant griskind och i år tar vi hem priset i två andra kategorier. Det är dubbel glädje, säger Johan Neuman, affärsområdeschef för egna märkesvaror (EMV) på Axfood.
Garant Ekologisk kryddmix taco kom ut på marknaden förra året och har enligt Axfood blivit en försäljningssuccé.
— Kryddan är fri från tillsatser, vilket är mycket ovanligt på marknaden i dag, säger Helena Björck, dietist på Axfood.
Årets PLMA-mässa väntas bestå av över 2 400 utställare från 70 länder. Omkring 12 000 inköpare och kategorichefer från livsmedelskedjor runt om i världen kommer att vara på plats.
För Axfood står EMV-produkter, bland annat under varumärkena Garant, Premier och Eldorado, för 27 procent av det totala sortimentet.