23948sdkhjf

"Fyra av tio svenskar har blivit ölfrälsta"

Fyra av tio svenskar är numera genuint intresserade av öl i olika former. Det visar en undersökning som Carlsberg beställt.
Explosionen av hantverksverksbryggerier går hand i hand med svenskarnas ökande intresse för öl. Den slutsatsen drar Carlsberg Sverige som med hjälp av Sifo kartlagt svenskarnas intresse för öl.

I undersökningen, kallad "Dryckeskollen", slår bryggerijätten fast att fyra av tio svenskar har blivit ölfrälsta i bemärkelsen att de är intresserade av öl och tycker om att botanisera bland olika ölsorter.

Enligt undersökningen ökar intresset för öl mest bland yngre vuxna, både män och kvinnor, men den typiska "ölnörden" är alltjämt en man strax över 30 år.

17 procent av svenskarna är mer intresserade av öl idag än för ett år sedan, enligt undersökningen, och i åldersgruppen 20 till 29 år är siffran mer än dubbelt så hög – 36 procent av männen och kvinnorna mellan 20 och 29 år säger att deras ölintresse har ökat under det senaste året.

— Vi märker tydligt att många är nyfikna på öl och vill lära sig mer om allt från bryggprocessen till olika ölsorter. Öl är så mycket mer än bara en stor stark och det händer många spännande saker på ölmarknaden just nu, inte minst inom området alkoholfri öl, vilket är mycket glädjande, säger Henric Byström, kommunikationschef på Carlsberg Sverige.

Lager håller ställningarna när det kommer till den mest populära ölsorten. Men allt fler svenskar provar på nya typer. Exempelvis har 57 procent av svenskarna druckit porter eller stout.

Populäraste ölsorterna

1. Lager (80 procent)
2. Ale (72 procent)
3. Veteöl (58 procent)
4. Stout eller porter (57 procent)
5. Suröl (spontanjäst öl) (18 procent)


Om undersökningen

Dryckeskollen genomfördes av Sifo under mars 2016 på uppdrag av Carlsberg Sverige. Totalt ingick drygt 1 000 personer i åldern 20 till 79 år i undersökningen, spridda över hela Sverige.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.065