23948sdkhjf

"Snart kommer hela livsmedelsbranschen använda big data"

De aktörer som blir först med att utnyttja den nya teknikens möjligheter att analysera stora datamängder kommer att få en stor konkurrensfördel, tror forskare.
Mängden data som samlas in bland landets företag växer hela tiden. Informationen kommer från sociala medier, hemsidor, callcenters, smartphones, kassaterminaler och allt möjligt annat.

Samtidigt är den nya generationen mjukvara under ständig utveckling. Det är mjukvara som kan samköra data, skapa ordning och finna mönster - i realtid.

För att forska i de nya möjligheterna, som inte var tillgängliga för bara några år sedan, har den danska handelshögskolan Copenhagen Business School, CBS, precis startat ett nytt forskningscenter, Center for Business Data Analytics. Det skriver foodculture.dk.

Overvåger kundernes følelser i realtid

— Det handlar om stora perspektiv. Om ett par åt kommer man kunna ta temperaturen på sina kunder och sitt varumärke varje dag - eller varje timma. Du skaffar dig helt enkelt en konkurrensfördel, säger Niels Buus Lassen, som forskar på så kallad "predictive modelling" på det nya forskningscentrat.

"Predictive modelling" handlar i korthet om att bygga modeller som kan förutsäga saker med hjälp av big data.

— Om Coca-Colas kunder är 10 procent gladare än Pepsis kunder är det viktigt för Coca-Cola att veta varför, och kontinuerligt mäta skillnaden i hur kunderna känner inför varumärket i förhållande till deras konkurrenser. Det blir ett riktigt viktigt verktyg, säger Niels Buus Lassen.

Idag kommer den typen av analyser i första hand från beställda undersökningar, enkäter och intervjuer. Enligt Niels Buus Lassen är det betydligt mer effektivt att låta en dator plöja igenom miljontals känsloyttringar på sociala medier.

— Ska du intervjua mellan 1 000 och 10 000 människor blir det riktigt dyrt. Och den data som hamnar på ditt bord kommer vara tv-fyra veckor gammal, säger han till foodculture.dk.

Niels Buus Lassen är dock noga med att framhålla att de analyser som han arbetar med fortfarande är på utvecklingsstadiet.

— Men vi har en känsla av att de allra största globala livsmedelsvarumärkena redan är igång med det. Och de större, mer visionära, livsmedelsföretagen i Danmark borde göra likadant. Om några få år kommer alla livsmedelsföretag använda de här verktygen. Och de som hinner först, kommer att få en konkurrensfördel, fastslår han.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079