23948sdkhjf

Mjölföretag sneglar mot ölmarknaden

Warbro Kvarn vill dra nytta av mikrobryggeri-boomens törst efter malt.
Spannmålsföretaget Warbro Kvarn dök upp på den svenska mjölkartan 2003 och har redan dess utmärkt sig genom att förädla och sälja ovanliga kultursorter som dinkel, nakenhavre, naket korn, enkorn, emmer.

I dag tar det sörmländska företaget fram över 500 ton spannmålsprodukter årligen. All skörd köps in från kontraktsodlare.

— Det finns fyra mindre aktörer på den svenska marknaden, men vi konkurrerar även med de större producenterna, som Saltå Kvarn, eftersom vi finns mot konsument, säger Kerstin Björklund, som är grundare och vd på Warbro Kvarn, till Dagens Industri.

Nu siktar mjölföretaget, som omsatte 4,8 miljoner kronor under 2015, på att bredda produktionen. Denna gång är det malt på gamla kultursorter som gäller.

— Vi har precis investerat i en maltmaskin för drygt 7 miljoner och väntas komma i gång med produktionen under nästa år. Då blir vi först i Sverige med att ha en mindre helautomatiserad anläggning för maltproduktion och vi planerar ett brett utbud, säger Kerstin Björklund.

Warbro Kvarn ska väcka nytt liv i maltsorter som inte längre finns på marknaden.

— Vi kommer bland annat att erbjuda den tidigare utdöda sorten Balder som har kallats för världens bästa malt, säger Thomas Björklund, ägare och produktionsansvarig på Warbro Kvarn, till tidningen.

Målsättningen ligger på tio ton malt i veckan och enligt Kerstin Björklund har bryggerier efterfrågat malt från Warbro Kvarn i åratal. Och mitt under det svenska bryggeriundret finns det pengar att tjäna.

Läs också: Bryggeriboomen: Mer än ett nytt bryggeri i veckan

— Vi kommer att få högre marginal på maltet än på mjölet av den enkla anledningen att folk är beredda att betala mer för en flaska öl än för en limpa, säger hon till Dagens Industri.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.156