Svenskt Kött räds inte Coops vego-sväng
Såväl Coop som hamburgerkedjan Max och gått in helhjärtat för Göteborgsfestivalen Way Out Wests tydligt vegetariska profil. Men det är inget som oroar Svenskt Kötts vd.
En av de tyngre sponsorerna, Coop, valde att förvandla den tidigare kampanjen "Ekolöftet" till "Vegolöftet" under festivalen. Via en app uppmuntrades besökarna att räkna ut skillnaderna mellan vegetarisk mat och en mat innehållande kött i fråga om CO2-utsläpp i kilo per år.
Läs också: Coop vill sätta ekologisk mat på politisk agenda
Samtidigt gör hamburgerkedjan Max succé med sitt helvegetariska restaurangkoncept inne på festivalområdet.
Läs också: Festivalsuccé för Max
Men Elisabet Qvarford, vd på branschorganisationen Svenskt Kött, tycks ta vegovindarna med ro.
”Way out West har marknadsfört sig som en vegetarisk festival och därför är Coops kampanj inte särskilt överraskande. Det hade varit mer överraskande om de hade försökt marknadsföra köttbullar för att profilera sig där. För Coop är köttdisken fortfarande en del av butiken som de marknadsför hårt i sina breda kanaler under övriga året", skriver hon i ett mejl till Dagens Opinion.
Hon säger att den unga publiken på Way Out West mycket väl kan påverkas av den bild som arrangörerna ger av kött men att det alltjämt är många som likväl kommer lägga en köttbit på grillen under den kommande helgen.