23948sdkhjf

Orkla satsar på skånsk biff

Efter ett treårigt samarbetsprojekt lanserar livsmedelsjätten närproducerad naturbeteskött till restaurangmarknaden.
Genom ett partnerskap med skånska Livsmedelsakademin etablerades kontakten med föreningen Skånskt Naturbeteskött. Målet var att ta fram Orklas första premiumprodukt riktad till den privata restaurangmarknaden, som konferensanläggningar, hotell och restauranger.

Resultatet blev en närproducerad naturbetesbiff, som nu börjar säljas under varumärket Krögarklass.

— En viktig del för oss var att visa att vi som stor aktör också kan engagera oss i närproducerade projekt med små företag. Vi måste inte bara gå ihop med stora samarbetspartners, säger Magnus Selin, direktör för affärsområdet FoodSolutions på Orkla Foods Sverige, i ett pressmeddelande.

Att hitta nya produkter baserat på naturbeteskött visade sig bli en utmaning för projektgruppen.

— Jag kan vara rätt envis. Jag visste att vi hade något riktigt unikt på gång och att vi hade ett fantastiskt bra kött från djur som mått väldigt bra under hela uppväxten. Om vi dessutom lyckades hitta en kostnadseffektiv lösning för att stycka på nära håll skulle vi minimera transporterna och minska miljöpåverkan ytterligare, säger Magnus Selin.

Att satsa på en förstekt färsbaserad biff blev svaret. De som producerar det skånska naturbetesköttet säljer själva de ädlare delarna direkt mot konsument medan Orkla tar tillvara på de mer svårsålda delarna.

— Djuren är uppfödda östra Skåne, slaktade i Sjöbo och förädlade i Eslöv. Det blir inte mer närproducerat än så här, säger Magnus Selin.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093