EMV-succé för nya svenskmärkningen
Livsmedelskedjorna har tagit till sig "Från Sverige".
Läs också: Så blir nya svenskmärkningen
Andelen svensk råvara i livsmedelskedjornas egna varumärken har ökat under de senaste åren och beträffande den nya "Från Sverige"-märkningen är det tillverkare av köttprodukter som går i bräschen med över 450 produkter. Därefter följer mejerisegmentet med runt 200 produkter och frukt och grönt med cirka 140 produkter.
Läs också: Hon blir boss för branschens svenskmärkning
Det innebär Från Sverige-märkningen
* För rena jordbruksprodukter, exempelvis grönsaker, gäller att odlingen ska ha skett i Sverige. Det gäller även bearbetade livsmedel med bara en ingrediens, exempelvis vetemjöl.
* Allt kött ska komma från djur födda, uppväxta och slaktade i Sverige. Kriterierna för svenskt ursprung blir därmed striktare och tydligare än motsvarande kriterier i den obligatoriska ursprungsmärkningen på EU-nivå.
* I färdigrätter och andra produkter med mer än en ingrediens, skall minst 75 procent av innehållet ha svenskt ursprung. Kött, ägg och mjölk ska dock alltid ha 100 procent svenskt ursprung, även då de ingår som ingredienser i en produkt.
* För rena jordbruksprodukter, exempelvis grönsaker, gäller att odlingen ska ha skett i Sverige. Det gäller även bearbetade livsmedel med bara en ingrediens, exempelvis vetemjöl.
* Allt kött ska komma från djur födda, uppväxta och slaktade i Sverige. Kriterierna för svenskt ursprung blir därmed striktare och tydligare än motsvarande kriterier i den obligatoriska ursprungsmärkningen på EU-nivå.
* I färdigrätter och andra produkter med mer än en ingrediens, skall minst 75 procent av innehållet ha svenskt ursprung. Kött, ägg och mjölk ska dock alltid ha 100 procent svenskt ursprung, även då de ingår som ingredienser i en produkt.