Stjärnägg och Bergendahls fälls för äggreklam
Påståenden om "glada hönor i det fria" är vilseledande, enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd.
I reklamen, som visar en bild på en förpackning med ägg från Stjärnägg, står det bland annat "Höna Gröna" och att äggen kommer från ”Från glada hönor i det fria”.
"Texten ”Från glada hönor” syftar förmodligen på att hönorna är frigående och har tillgång till utevistelse året om. Hönorna i dagens äggindustri har dock avlats fram till att producera runt 300 ägg om året". Anmälaren anser att det, även om hönorna har tillgång till utevistelse året om, är vilseledande att kalla dem "glada" och att den ger en felaktig bild av äggindustrin.
Enligt Reklamombudsmannens opinionsnämnd är reklamen är vilseledande, att den strider mot artikel 5 i Internationella Handelskammarens regler för reklam och marknadskommunikation.
"Marknadskommunikation får inte innehålla framställning i ord som direkt eller indirekt genom överdrift är ägnad att vilseleda konsumenten. Särskilt gäller detta ifråga om produktens väsentliga egenskaper, det vill säga sådana som är ägnade att påverka konsumentens val, exempelvis beskaffenhet, sammansättning, tillverkningssätt, prestanda, effektivitet och miljöpåverkan", skriver nämnden.
Här kan du läsa domen i sin helhet
Enligt annonsörerna, City Gross och Stjärnägg, står reklamen inte i strid med artikel 5 i ICC:s regler.
"Likväl tycker man naturligtvis att det är beklagligt om någon av kunderna upplever kommunikationen som otydlig eller till och med vilseledande. Det har självklart inte varit vare sig City Gross eller Stjärnäggs syfte. "