Axfoods vegetariska försäljning upp 41 procent
"Kött kommer inte att ha samma status i framtiden", konstaterar livsmedelskoncernen, som nu inleder en vegetarisk EMV-turné.
Enligt undersökningen uppger 22 procent av de tillfrågade att de planerar att minska köttintaget under 2016. Kvinnor är mer intresserade av att ställa om, 25 procent. 31 procent av de yngre är beredda att byta animaliskt mot vegetariskt.
— Kött kommer inte att ha samma status i framtiden. Vi kommer att äta mindre rött kött till förmån för kyckling, fisk och vegetariskt, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood, i ett pressmeddelande.
För egen del ökade Axfood, med kedjor som Willys och Hemköp, sin försäljning av vegetariska produkter med 41 procent under det första halvåret 2016.
— Att äta mer vegetariskt har kommit för att stanna, säger Åsa Domeij.
På fredag startar Axfood, via sitt eget varumärke Garant, en marknadsföringsturné till 17 studentstäder i Sverige. Syftet är att informera om det vegetariska utbudet och bjuda på smakprov.
— Vegetariska produkter är ett viktigt fokusområde för vår produktutveckling. Där är studenter en väldig viktig konsumentgrupp att föra en nära dialog med, säger Daniel Hallmer, sortimentsutvecklare på Garant.
Hur undersökningen är genomförd framgår inte av pressutskicket.