Livsmedelsbranschen växer mest
Livsmedelsbranschen går mot strömmen med flest nya företag jämfört med övriga industrigrenar.
"Utsikterna för svensk livsmedelsindustri har nämligen varit dyster under den senaste tiden, med svag lönsamhet, uppsägningar och företagsutflyttning. Trots det är viljan stor att starta företag som tillverkar mat och dryck", skriver Livsmedelsföretagen i branschorganisationens senaste konjunkturbrev.
Totalt sett har livsmedelsindustrin ökat med 22 procent under perioden 2007 till 2014. Det kan ställas i kontrast till landets övriga industrigrenar, där en majoritet, enligt SCB, visar på en svag eller negativ utveckling när det kommer till företagsantal.
— Det ständiga tillskottet av företag är ett styrkebesked för svensk livsmedelsindustri. Även om det så klart är ett stort steg att gå från enmansföretag till att bli ett stort företag, så kan nystartade företag med fingertoppskänsla och kapital i ryggen växa fort. Men de tusentals mindre livsmedelsföretagen innebär också en källa att ösa ur för framtiden, antingen som inspirationskälla för branschens mer etablerade företag, eller som potentiella förvärv säger Livsmedelsföretagens chefekonom Carl Eckerdal, i en kommentar.