23948sdkhjf

Nätmaten fortsätter att blomstra

Försäljningen ökade med 38 procent under det andra kvartalet 2016.
Livsmedelsförsäljningen via nätet visar inga tecken på avmattning. Under det andra kvartalet ökade försäljningen med 38 procent, enligt Svensk Digital Handels D-food Index.

Läs också: Nätmaten slår i höjden

— Nätmaten är rykande het och fortsätter att växa starkt under 2016. Vi förväntar oss i vår prognos att den digitala mathandeln växer med närmare 40 procent och omsätter 5,7 miljarder när året är slut. Infaller prognosen kommer mathandeln på nätet att ha fördubblat sin försäljning på två år. En fantastisk utveckling, säger Jonas Ogvall, vd på Svensk Digital Handel, i ett pressmeddelande.

Middagslösningarna ökade med 24 procent medan lösplocket ökade med 50 procent under samma period.

— En viktig förklaring till varför branschen kan växa som den gör är att tidigare barriärer håller på att suddas ut. Näthandlarna har på kort tid lyckats skapa tillit hos hushållen vad gäller kvaliteten på produkterna, något som varit en utmaning för branschen. Det gäller främst produkter med hög kläm- och kännfaktor som frukt och grönsaker. Vår årliga rapport ”Digital Mathandel 2016” visar att de konsumenter som inte litar på att kvaliteten skulle vara lika bra som i en fysisk butik har halverats sedan 2013, säger Jonas Ogvall vidare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063