Ökad vinst för Arla
Men överutbud på mjölk i Europa gör att mejeriföretagets omsättning minskar.
"Under första halvan av 2016 satte ökade mjölkvolymer i hela Europa press på marknadspriserna och de globala mjölkpriserna nådde sin lägsta nivå på många år.", skriver Arla i delårsrapporten.
Däremot fick mejerijätten en vinstrekyl. Resultatet före skatt landar på 261 miljoner euro, eller motsvarande runt 2,5 miljarder kronor. Det är en betydande ökning från de 139 miljoner euro som redovisades för fjolårets två första kvartal.
"Under en period när mejeriföretagen kämpat med det fortsatta överutbudet av mjölk i Europa har Arla förbättrat både kvalitet och lönsamhet i verksamheten", förklarar Arla.
Arla räknar med att kunna höja priset till mjölkbönderna under året.
— Trots ett svårt marknadsläge har vi fortsatt att förbättra verksamhetens kvalitet genom att hela tiden följa vår strategiska riktning. Våra mejerier har effektivt bearbetat 119 miljoner kilo extra mjölk från våra ägare. Samtidigt har våra kommersiella team på alla marknader arbetat aktivt för att se till att den extra volymen sålts till dagligvaruhandeln och Foodservice, och inte använts för produktion av industriprodukter med lägre lönsamhet. Det är avgörande vid en tidpunkt när världsmarknaden fortsätter att skapa utmaningar för Arla och våra ägarbönder, säger Arlas koncernchef Peder Tuborgh i en kommentar.
Arla meddelar samtidigt att man under resten av året räknar med "en positiv trend", där den totala europeiska mjölkproduktionen minskar och priserna stiger.